Турбокомпресори для двигунів внутрішнього згоряння: важливі моменти
Турбокомпресори для двигунів внутрішнього згоряння: важливі моменти
В сучасних системах подачі палива для роботи ДВС найчастіше використовуються турбокомпресори. До недавніх часів ця деталь вважалася дорогим надмірністю і доцільність її встановлення на робочу техніку або навіть серійні автомобілі залишалася під питанням. Однак, із зростанням інтересу до більш потужних автомобілів і тракторів, виробники все частіше стали вдаватися до можливостей, які з'являються, як тільки в ланцюг подачі палива включається турбокомпресор. Згідно з проведеними дослідженнями, ДВС, оснащений турбіною, отримує додатково 30, а то і 40% потужності до номінальної.
Фактори, що збільшують потужність
Відомо, що видається двигуном потужність визначається складом робочої суміші, що надходить у камеру згоряння. Чим вище вміст кисню, тим якісніше процес згоряння і ефективніше робота ДВС. Відповідно, відсутня перевитрата пального, що і обумовлює економічність тандему двигун-турбіна. Неповне згоряння призводить до підвищення димності вихлопу, падіння потужності і перегріву деталей мотора. Турбокомпресор нагнітає повітря в циліндри, і за рахунок створюваного їм тиску при постійному об'ємі камери згоряння збільшує його кількість. За рахунок цього зростає потужність, підвищується ККД і продуктивність силового агрегату.
Робота турбокомпресора
Турбокомпресори (ТКР), що використовуються з дизельними установками МТЗ, ХТЗ, ЧТЗ, АМЗ, а також в системах живлення автомобілів великої вантажопідйомності, складаються з двох основних блоків - турбіни і компресора, як правило, відцентрового типу. Вони мають загальний ротор з жорстко закріпленими на його кінцях крильчатками. З одного боку вони приводяться в рух вихлопними газами, з іншого створюють ефект компресії повітря, що подається в камеру згорання. На сьогоднішній день це обладнання можна встановити практично на будь-ДВЗ, що працює на газі, бензині або дизпаливі. Особлива увага приділяється силових установок, що працюють з великим навантаженням у важких експлуатаційних умовах.
Обслуговування турбіни
Це питання є неоднозначним - з одного боку це самодостатня деталь, не вимагає втручання для яких-небудь додаткових маніпуляцій: її змащення здійснюється від мотора, пристрій міцне і довговічне, з великим моторесурсом. Але є і зворотна сторона медалі - ТКР дуже чутливий до стану двигуна, роботу якого він забезпечує.
1. Будь-яка несправність системи змащення або погіршення якості масла приводять до поломки турбіни. Необхідно постійно стежити за:
- чистотою масла;
- ступенем його в'язкості;
- герметичністю маслопроводу;
- відсутністю води в системі змащення і пр.
2. Необхідно постійно контролювати справність повітряного фільтра.
3. Система запалення повинна бути правильно відрегульована. Ефект «догорання палива у випускній системі призводить до спалювання крильчатки турбіни та виходу її з ладу.
У будь-якому випадку механізатор повинен контролювати роботу агрегату, орієнтуючись на такі ознаки поломки, як:
- падіння потужності двигуна;
- задимленість вихлопу;
- підвищена витрата масла;
- сторонні шуми при натисканні педалі газу.
При появі одного або декількох характерних змін, потрібно проводити перевірку не тільки турбокомпресора, але і двигуна.
Експлуатаційні особливості трактора з турбіною
Говорячи про переваги ТКР, слід прояснити кілька моментів, які необхідно враховувати, перебуваючи за кермом трактора, двигун якого обладнаний цим пристроєм. Як і будь-який інший пристрій, він має свої особливості, наприклад, на малому газу ви не отримаєте великої потужності, ефект досягається при підвищених оборотах двигуна. Турбіна - пристрій стаціонарний, і повинен мати щільну прив'язку до силової установки. Ще одним недоліком вважається таке явище, як турбояма: різке падіння потужності в момент переходу двигуна з малих до високих оборотів. Прогрівати холодний ДВЗ слід плавно, на низьких обертах протягом 4-6 хв., щоб олія прогрілася і почала змащувати деталі турбокомпресора у штатному режимі. Після закінчення роботи, потрібно зробити двовилинну паузу і тільки після цього вимкнути двигун, щоб турбіна охолола. Різке вимкнення припинити подачу мастила, але турбіна ще якусь годину обертається за інерцією. Саме в такі моменти відбувається максимальне зношування деталей ТКР: обертаючись зі швидкістю до 200 тис. об/хв., утворюється сухе тертя і миттєва поломка, або коксування масла і вихід турбіни з ладу в найближчій перспективі.
Пам'ятайте, що своєчасний догляд за дизелем, регулярна заміна олії фільтрів позбавлять вас серйозних проблем з турбокомпресором.